(Φωτό 1)
Του Βασίλη Στοϊλόπουλου
Για
τους βυζαντινούς προγόνους μας η εορτή του Πάσχα ήταν (όπως και σήμερα)
η μεγαλύτερη, η πιο χαρμόσυνη και η λαμπρότερη της Ορθοδοξίας. Η ημέρα
της Ανάστασης του Χριστού συνδέονταν και με την «ευφροσύνη των πιστών»
μετά την κατάλυση της προηγηθείσας 40ήμερης νηστείας. Γιορτάζονταν για
μια ολόκληρη εβδομάδα («Διακαινήσιμος Εβδομάδα») ως «Κυριώνυμος ημέρα».
Στη λαϊκή παράδοση η πασχαλινή εβδομάδα ονομάστηκε «Λαμπρόσκολα».
(Φ. 2)
(Φ. 3)
(Φ.4)
Το
Μεγάλο Σάββατο και την ημέρα της Ανάστασης σε όλη την Αυτοκρατορία τα
σπίτια, οι πόλεις και τα χωριά φωταγωγούνταν με ειδικά λυχνάρια («ιδία
τε και δημοσία δαψιλεί τω πυρί την νύκτα καταφωτίζοντες»).
(Φ. 5)
(Φ. 6)
(Φ. 7)
(Φ. 8)
(Φ. 9)
• Πολυχρόνιον ποιήσοι ο Θεός την αγίαν βασιλείαν σας εις πολλά έτη.
• Ο των πάντων ποιητής και δεσπότης ο αναστάς παραδόξως εκ τάφου και το χαίρε δεδωκώς μυροφόροις τους χρόνους υμών πληθύνοι συν ταις Αυγούσταις και τοις πορφυρογεννήτοις.
• Πάσχα Κυρίου σήμερον καθορώντες μελωδικώς κραυγάζομεν και ομοφρόνως.
• Ο αχρόνως τω Πατρί συμβασιλεύων αυτός, τας ημέρας υμών, δεσπόται, ανυψώσοι ταις νίκαις κατά βαρβάρων.
• Καλώς ήλθον οι δεσπόται συν ταις Αυγούσταις και τοις πορφυρογεννήτοις προσκυνήσαντες του αναστάντος Χριστού την δόξαν.
(Φ. 10)
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου