Δευτέρα 22 Ιουνίου 2020

Η μοναδική αρχαία Κορινθιακή χύτρα...!!!



Η κορινθιακή χύτρα είναι αρχαιολογικό εύρημα από την Κόρινθο που βρέθηκε το 1889 και αγοράστηκε από τον Βέλγο A. van Branteghem για την συλλογή του.

Περιγραφή της Θέτιδος, του Αχιλλέα και της κλίνης

Στο μέσο εικονίζεται ο Αχιλλέας ξαπλωμένος σε κλίνη. Τα πόδια της κλίνης είναι διακοσμημένα με ελεφάντινους φοίνικες. Ο Αχιλλέας είναι ασθενής. Ακουμπάει το αριστερό του χέρι στο κούτελο. Είναι σκεπασμένος με τον ερυθρό του μανδύα. Οι ώμοι του στηρίζονται σε λευκό μαξιλάρι, ενώ το στρώμα του είναι τοποθετημένο επάνω σε φαρδύτερο χαλί με κρόσσια. Κάτω από την κλίνη είναι τοποθετημένο ένα

υποπόδιο που είναι καλυμμένο με κόκκινο ακριβό πανί. Μπροστά του στέκει η μητέρα του, Θέτις που γέρνει επάνω του για να τον ανακουφίσει. Του προτείνει το δεξί της χέρι, ενώ με το αριστερό ανασηκώνει το μαντήλι της που φοράει στο κεφάλι. Δύο επιγραφές μνημονεύουν τον Αχιλλέα και την Θέτιδα. Επάνω από το κρεβάτι του ασθενούς είναι κρεμασμένη η ασπίδα του με το προσωπείο του Φόβου, και οι δύο πολεμικές κνημίδες του στα αριστερά. Ένα τρίποδο τραπεζάκι είναι πλούσια στρωμένο με ψωμί, φρούτα και ένα ποτήρι νερό. Το πόδι του τραπεζιού είναι διακοσμημένο με νύχια αρπακτικού.

Περιγραφή των παρευρισκομένων

Αριστερά και δεξιά εικονίζονται δύο άνδρες. Είναι ο Οδυσσέας με τον γηραιό Φένγρη, όπως υποδεικνύουν οι αντίστοιχες επιγραφές. Ο Οδυσσέας μιλάει προς τον Αχιλλέα, ενώ ο Φένγρης που κρατάει υψηλή ράβδο στο αριστερό επαναλαμβάνει τα λόγια του Οδυσσέα. Είναι και οι δύο ντυμένοι με μακρύ λευκό χιτώνα με κοντά μανίκια και δίχρωμη χλαίνη. Συνοδεύονται από τρεις Νηρηίδες που παρευρίσκονται χωρίς να παίρνουν ενεργό μέρος στην εκονιζόμενη σκηνή. Η ενδυμασία τους διαφέρει από αυτή της Θέτιδος, διότι λείπει το μαντήλι, και ο μανδύας είναι διαφορετικός.
ΕρμηνείαΕπεξεργασία

Η αγγειογραφία φέρει επιγραφές που μνημονεύουν τα εικονιζόμενα πρόσωπα. Αλλά και χωρίς αυτή τη διευκρίνηση, η εικονιζόμενη σκηνή είναι γνωστή από την Ιλιάδα (ιθ', τω δε βραχυστενάχοντι παρίστατο πότνια μήτηρ), όπου η Θέτις εκλαμβάνει τον θρήνο του γιου της για τον θάνατο του Πάτροκλου. Συνοδευόμενη από τις αδελφές της, η Θέτις αναδύεται από τα βάθη της θάλασσας και έρχεται στην σκηνή του Αχιλλέα.

Ο αγγειογράφος συνδυάζει τη σκηνή αυτή με μια άλλη προγενέστερη, την πρεσβεία, κατά την οποία ο Φοίνιξ, ο Αίας ο Τελαμώνιος, ο Οδυσσέας συνοδευόμενοι από δύο ήρωες πηγαίνουν στον Αχιλλέα για να τον μεταπείσουν.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Διαβάστε

Η Πολιορκία της Κορίνθου, του μεγάλου Φιλέλληνα και συνθέτη Ροσσίνι – το πρώτο Live Aid στην ιστορία!

Gioachino Antonio Rossini, στο Παρίσι, 1865. Ο Τζοακίνο Ροσσίνι (Gioachino Rossini), γεννήθηκε στις 29 Φεβρουαρίου 1792 σε μια μικρή λ...